Otužovanie je medzi Slovákmi stále populárnejšie a každý rok sa mu oddáva viac a viac ľudí. A to je len dobre, keďže otužovanie má na naše zdravie blahodárne účinky. Chladné vody jazier skúšajú v zimných mesiacoch mladí aj starí, chudí i pribratejší, ženy aj muži. Začiatky otužovania nie sú ľahké a začiatočníci majú čo robiť, aby vošli do vody aj v septembri, kedy má voda okolo 20°C. Neskôr už to chce stále väčšie odhodlanie, ale tie pocity, keď to človek zvládne stoja za to.

Výhody otužovania:

  • posilnenie imunity
  • pomáha proti depresii vďaka vyplaveniu endorfínov
  • zlepšenie krvného obehu
  • zvýšenie libida
  • spaľovanie kalórií
  • zníženie stresu

Ako začať s otužovaním

S otužovaním sa netreba ponáhľať a začať treba postupne. Najhoršie čo by ste mohli urobiť je skočiť v zime do ľadovej vody. Zdraví ľudia môžu začať otužovať už počas leta sprchovaním studenou vodou. Ideálne je ak máte blízko bydliska jazero a po skončení leta pokračujete v kúpaní v jazere aspoň dva razy týždenne. Pocitovo ľahšie zvládnete kúpanie počas slnečných dní, odporúčame teda vyraziť k vode keď je jasná obloha. Septembrové dni zvládnu kúpanie aj úplný začiatočníci v otužovaní. S blížiacimi zimnými mesiacmi a klesajúcou teplotou vzduchu a vody je to však stále horšie.

Pred vstupom do vody sa niekoľkokrát zhlboka nadýchnite a vydýchnite a do vody vchádzajte pomaly. Keď ste do pol pása vo vode, osviežte vodou vrchnú časť tela, nadýchnite sa a pomaly sa ponorke po krk. Hlavu neodporúčame ponárať pod vodu. Pri otužovaní v jazere je najhoršia prvá minútka vo vode, postupne si telo začne vytvárať teplo a kupodivu sa začnete cítiť vo vode dobre. Mnohý otužilci hovoria, že na otužovaní sú najťažšie dve veci: 1. vliezť do vody a 2. vyliezť z nej 🙂

Otužovanie je hlavne o psychike a netreba si ho dramatizovať a váhať či ísť do vody alebo nie. Najlepšie je jednoducho prísť k vode, nahodiť plavky (ešte lepšie bez nich), vojsť do vody a vydržať. Je dobré mať teplomer do vody prípadne smart hodinky s templomerom a vydržať vo vode toľko minút, koľko stupňov má voda. Samozrejme začiatočníci môžu aj menej, hlavne dajte na pocity, keby ste sa vo vode cítili veľmi zle, ukončite pokus. Ľudia s problémami so srdcom alebo inými zdravotnými problémami by sa mali o začatí otužovania poradiť so svojím lekárom a dbať odporúčania lekára.

Čo nerobiť pri otužovaní

Pri otužovaní existujú určité bezpečnostné pravidlá, ktorých by ste sa mali vždy držať. Otužovanie v najstudenších mesiacoch roka je prospešné, ale pri nedodržaní pravidiel môže byť aj nebezpečné a život ohrozujúce. Vypíšeme pre vás zopár hlavných pravidiel, ktoré sa snažte dodržiavať pri každom otužovaní v jazere, či zimnom plávaní.

  • Neskáčte do vody šípku – Do vody vchádzajte pomaly, ideálne najskôr po pás, ovlažte si vodou telo a následne sa pomaly ponorte po krk. Hlavu neodporúčame ponárať.
  • Nechoďte do neznámej vody – Ideálne je otužovať sa v jazerách, ktoré dobre poznáte, aby sa napríklad nestalo, že vojdete do jazera s príliš veľkou hĺbkou pri brehu, prípadne príliš bahnistého, čo by mohlo vo vás zbudiť paniku.
  • Otužujte sa aspoň vo dvojici – Jednou z výhod otužovania je získavanie priateľov s podobným nastavením a v studenej vode sa naozaj ľahšie zoznámite. Ak aj nemáte niekoho, kto by s vami vliezol do chladnej vody, odporúčame mať aspoň niekoho na brehu v prípade problémov.
  • Buďte pri brehu – Začiatočníci ale aj mnohí pokročilejší radšej len postávajú vo vode pri brehu, čo je o niečo príjemnejšie ako plávanie. Je to dobré aj z hľadiska bezpečnosti. Ak radšej plávete, odporúčame plávať len pri brehu, aby ste v prípade problémoch rýchlo dosiahli nohami dno. Mnohí plavci, ktorí plávu ďalej od brehu používajú nafukovacie vaky, do ktorých si vložia aj osobné veci, čiže to má dve výhody.
  • Nepreceňujte sa – Skúsení otužilci radi prekračujú svoje limity, čo nie je problém ak dobre poznajú svoje telo. Každý by však mal dbať na bezpečnosť a byť opatrní a pri akomkoľvek zlom pocite vyjsť z vody. Samozrejme prvá minúta býva najhoršia, potom už sú pocity lepšie. Platí všeobecné pravidlo, že vo vode môžete byť toľko minút, koľko stupňov má voda. Ak teda idete do vody s teplotou 9°C, vydržať v nej môžete 9 minút. Začiatočníkom sa odporúča túto dobu skrátiť na polovicu. Nikdy to však nesilte a ak sa po dvoch minútach cítite príliš zle, radšej pokus ukončite.

Jazerá na Slovensku vhodné na otužovanie

Otužovť sa dá prakticky v každom jazere, v ktorom sa dá ponoriť po krk, a ktoré nie je príliš znečistené. Dokonca v zime ľudia na kúpanie využívajú viac jazier ako v lete, pretože sinice v ľadovej vode nie sú.

Pridaj komentár