Mnohé stavby lákajú na dovolenke viac turistov ako pláže či reštaurácie. Do zvláštnej kategórie stavieb patria mosty, ktoré často neslúžia len na prechod cez údolie či rieku, ale majú aj estetický význam. Mnohé takéto mosty sa stali lákadlom pre turistov, ktorí ich prehliadkou strávia dlhé hodiny. Nasledovný zoznam obsahuje tie najkrajšie mosty, ktoré sa na Zemi nachádzajú.
Juscelino Kubitschek, Brasília, Brazília
Oceľovo-betónový most pomenovaný po bývalom brazílskom prezidentovi vedie cez umelé jazero Paranoá pri meste Brasília. Počas doby, keď bol Juscelino Kubitschek prezidentom Brazílie, krajina prosperovala a udržiavala si politickú stabilitu. Kubitschek sa veľkou mierou pričinil o vybudovanie mesta Brasília ako hlavného mesta Brazílie. Most je dlhý 1,2 km, obsahuje dve trojprúdové cesty a dva chodníky pre cyklistov a chodcov. Najzaujímavejšie na moste sú tri oblúky, ktoré akoby ‘prekračovali most’ a ktoré majú nielen estetickú ale aj nosnú funkciu. Každý oblúk má rozpätie 240 metrov a výšku 60 metrov.
Dĺžka: 1200 metrov
Šírka: 24 metrov
Cena: 56,8 milióna USD
Seri Wawasan, Putrajaya, Malajzia
Mesto Putrajaya je administratívne hlavné mesto Malajzie 25 km južne od Kuala Lumpur. Na stavbu mosta bolo použitých 240 ton oceľových lán. Z hlavného betónového pylóna s výškou 85 metrov vedie 102 oceľových nosných lán. Most má siluetu pripomínajúcu veľkú plachetnicu a najkrajší je v noci, keď je pekne osvetlený pestrofarebnými svetlami. Most je veľká atrakcia pre turistov a cez víkendy tu býva dosť rušno. Mnoho párov si tu cez deň robí svadobné fotografie.
Dĺžka: 240 metrov
Šírka: 37,2 metra
Cena: 56,8 milióna USD
Ponte di Rialto, Benátky, Taliansko
Najstarší most v Benátkach spája cez Canal Grande štvrte San Marco a San Polo. Keďže je most jedna z najnavštevovanejších pamiatok v Benátkach, býva tu veľmi rušno. Kedysi býval most drevený, ale v roku 1444 sa zrútil pod náporom mnohých ľudí, ktorí z neho sledovali sprievod lodí. Most v súčasnej podobe bol postavený v roku 1591. Po takmer tri storočia bol most Pondte di Rialto jediný most cez Canal Grande. Po oboch stranách mosta sú obchodíky so suvenírmi a iný tovar, ktoré sú však drahšie ako inde v Benátkach. Dlhé roky boli obchodíky na moste tržnicou pre miestnych. Cez most sa dá prejsť tromi chodníkmi, jeden vedie stredom a dva po stranách mosta. Architektonický návrh mosta Ponte di Rialto predložilo mnoho slávnych architektov, medzi nimi aj Michelangelo, ale nakoniec zvíťazil návrh benátskeho architekta Antonia da Ponte, ktorý má zhodou okolností most aj v mene (Ponte=most po taliansky). Oblúk mosta má výšku 7,5 metra a rozpätie 28 metrov. Základ mosta tvorí 12 tisíc drevených pilierov. Ponte di Rialto je určite jeden z najfotografovanejších mostov na Zemi a keďže Benátky nie sú až tak ďaleko od Slovenska, môžete si most prísť vyfotiť aj sami :).
Dĺžka: 48 metrov
Šírka: 22 metrov
Khaju, Isfahán, Irán
Most Khaju v iránskom meste Isfahán bol postavený v roku 1650 a slúži súčasne aj ako priehrada na rieke Zayanderud. Počas leta sa spodné oblúky mosta zatvárali a zadržaná voda sa distribuovala do rôznych častí mesta na poľnohospodárske účely. Je postavený najmä z kameňa a tehál a v roku 1873 bol most renovovaný. Tvorí ho 24 dolných oblúkov a dve poschodia, pričom na spodnom poschodí sú originálne čajovne s dlhou históriou. Most je ukážkou perzskej architektúry a v minulosti bol vyzdobený mozaikami a maľbami, čo naznačuje, že slúžil aj na odpočinok a romantické prechádzky. Vozovka na vrchnej časti je široká 7,5 metra a po každej strane je chodník pre peších lemovaný oblúkmi. Vo večerných a nočných hodinách osvetľuje most Khaju žlté svetlo, ktoré mu dodáva na tajomnosti.
Dĺžka: 133 metrov
Šírka: 12 metrov
Helix, Marina Bay, Singapúr
Futuristicky vyzerajúci most bol otvorený v roku 2010 v singapurskom zálive Marina Bay. Je to prvý most tvorený dvojitou špirálou inšpirovaný DNA a konceptom jing-jang a mal by priniesť do zálivu Marina Bay prosperitu, bohatstvo a šťastie. Na špirálach sú umiestnené LED svetlá, ktoré v noci robia z prechádzky mostom pekný zážitok. Most je určený len pre chodcov a sú na ňom štyri vyhliadkové platformy, každá s kapacitou 100 ľudí a pekným výhľadom na panorámu Singapúru. Oceľové laná, z ktorých je most postavený majú celkovú dĺžku vyše dva kilometre. Nosnosť mostu je dizajnovaná pre 16 tisíc ľudí.
Dĺžka: 280 metrov
Šírka: 10,8 metra
Puente de la Mujer, Buenos Aires, Argentína
Starý prístav V Buenos Aires prechádza mohutnou prestavbou a má sa z neho stať nové komerčné centrum a turistická oblasť. Doteraz sa tu vybudoval hotel Hilton, Múzeum mora, kinosály a most Puente de la Mujer pekne dopĺňa túto oblasť. Most je postavený zo železobetónu a ocele a je vydláždený kameňom a keramickými dlaždicami. Preklad názvu tohto ikonického mosta je ‘most ženy’ a jeho tvar je inšpirovaný tancom tango, konkrétne pohybom pri tanci, keď sa muž nahýba nad ženu. I keď je pravda, že mnohým most pripomína harfu. Časť s pilierom a lanami je pohyblivá a v prípade prechádzajúcej veľkej lode sa otáča o 90°. Táto časť je dlhá vyše 100 metrov a otočí sa v priebehu 2 minút. Most je určený len pre chodcov a cyklistov a je široký 6,2 metra. Nosná šikmá podpera je vysoká 34 metrov.
Dĺžka: 170 metrov
Šírka: 6,2 metra
Cena: 6 miliónov USD
Kintai, Iwakuni, Japonsko
Zaujímavý most, ktorý sa skladá z piatich drevených oblúkov bol postavený v roku 1673. Prechádza cez rieku Nishiki na úpätí hory Yokoyama, na vrchole ktorej sa nachádza kaštieľ Iwakuni. Ku kaštieľu vedie lanovka, ktorej nástupná stanica leží neďaleko mosta Kintai. Park Kikkou, v ktorom sa most aj pevnosť nachádza je populárna turistická oblasť a prechádzku cez oblúky mosta si doprajú nielen miestny, ale aj mnoho cudzincov. V minulosti boli aj piliere mosta drevené, ale boli vymenené za odolné kamenné piliere, pretože most niekoľkokrát odplavila rieka. Oblúky mosta majú rozpätie okolo 35 metrov a šírka mosta je 5 metrov. Drevené oblúky sú kvôli väčšej výdrži spevnené medenými plechmi. Kintai je najznámejší most Japonska a tiež jeden z najkrajších na svete.
Dĺžka: 165 metrov
Šírka: 5 metrov
Zakim, Boston, Massachusetts, USA
Celý názov mosta je Leonard P. Zakim Bunker Hill Memorial Bridge a je pomenovaný po bojovníkovi za občianske práva a amerických kolonistoch, ktorí bojovali v bitke o Bunker Hill. Leonard P. Zakim založil nadáciu na boj s rasizmom a chudobou v Bostone. Krátko pred svojou smrťou zorganizoval spolu s kardinálom Bernardom Lowom katolícko-židovskú púť do Ríma, kde boli na audiencii u pápeža Jána Pavla II. So šírkou vyše 50 metrov je to jeden z najväčších zavesených mostov na Zemi. Denne po ňom prejde približne 200 tisíc áut na 10-tich pruhoch. V noci je most osvietený modrými LED svetlami. Most slúži najmä na dopravu cez rieku Charles, ale stala sa z neho aj ozdoba mesta a akási vstupná brána do Bostonu.
Dĺžka: 436 metrov
Šírka: 56 metrov
Cena: 105 miliónov USD
Millau Viaduct, Creissels, Francúzsko
Nádherný a obrovský most na juhu Francúzska je najvyšší most sveta. Vozovka má 4 pruhy a nachádza sa vo výške 270 metrov nad zemou a maximálna výška pylónu od zeme po vrch je 343 metrov, čo je vyššie ako Eifellova veža v Paríži. Millau Viaduct bol otvorený koncom roka 2004 a je považovaný za jeden z najväčších inžinierskych úspechov všetkých čias. Most navrhol francúzsky stavebný inžinier Michel Virlogeux spolu s britským architektom Normanom Fosterom a je vidno, že nedbali len na funkčnosť, ale aj na vzhľad. Stavba mosta trvala niečo vyše 3 rokov a celkové náklady sa vyšplhali na takmer 400 miliónov eur. Pri konštrukcii Millau Viaduct sa prekonalo viacero rekordov. Jeden z pylónov mosta sa stali najvyšším na svete a mostovka je najvyššia v Európe. Na moste sa platí mýto vo výške od 7€.
Dĺžka: 2460 metrov
Šírka: 32 metrov
Cena: 394 miliónov EUR
Széchenyiho reťazový most, Budapešť, Maďarsko
Nádherný historický most ponad Dunaj v Budapešti bol otvorený v roku 1849 a ak ste cezeň niekedy prešli autom, potvrdíte, že je nádherný. V čase budovania mosta bola konštrukcia trvala 9 rokov a je považovaná za inžiniersky zázrak. Rozpätie pilierov mosta (202 metrov) bolo v časte postavenia druhé najväčšie na Zemi. Je to druhý most postavený na rieke Dunaj. Most nesie meno Istvána Széchenyiho, významného maďarského politika a štátnika. Most je známejší pod menom Reťazový most. Na moste je niekoľko kamenných sôch levov, ktoré sú dielom sochára menom János Marschalkó. Počas 2. svetovej vojny bol most veľmi poškodený a znovu-otvorený bol opäť v roku 1949. Známy maďarský akrobatický pilot Péter Besenyei podletel most lietadlom dole hlavou. Dá sa povedať, že most je svetoznámy a vybrali si ho filmári filmu ‘Ja špión’ a tiež speváčka Katy Perry v klipe na pieseň ‘Firework’.
Dĺžka: 375 metrov
Šírka: 15 metrov
Puente Nuevo, Ronda, Španielsko
Obľúbený cieľ turistov na juhu Španielska pri pobreží Costa del Sol v meste Ronda (1,5 hodiny jazdy z mesta Málaga). Výstavba mosta trvala 42 rokov a počas konštrukcie zomrelo 50 robotníkov. Most bol dostavaný v roku 1793 a na tú dobu je to úctyhodná stavba. V strede mosta nad oblúkom je miestnosť, ktorá slúžila na rôzne účely aj ako väzenie. Dnes je v nej múzeum mosta Puente Nuevo (vstupné 2€). Z mosta dokonca v minulosti zhadzovali väzňov do kaňona rieky Guadalevín. Ak budete na dovolenke na slnečnom pobreží (Costa del Sol), odporúčame urobiť si výlet do mesta Ronda a k mostu Puente Nuevo. Názov mosta v preklade znamená Nový most, avšak pri jeho návšteve cítiť históriu, ktorú má za sebou.
Dĺžka: 120 metrov
Výška: 98 metrov
Tower Bridge, Londýn, Anglicko
Jedna z ikon Londýna, most Tower Bridge, leží na rieke Temža a má za sebou vyše 120 rokov existencie. Btower Bridge bol otvorený po 8 rokoch výstavby v roku 1894. Pozostáva z dvoch nádherných veží , ktoré slúžia ako výstava histórie mosta aj ako vyhliadkové veže. Vstupné dovnútra veží je pre dospelého 9£. V hornej časti sú veže spojené dvomi horizontálnymi krytými chodníkmi so skleneným dnom, ktoré slúžia pre chodcov v čase zdvihnutia mosta. Dĺžka horných pochôdzych častí ako aj spodnej dvíhacej časti je 61 metrov. Dvíhacie časti vážia každá vyše tisíc ton a moderný hydraulický mechanizmus ich dvihne za 5 minút. Časy dvihnutia mosta sú vypísané na webstránke mosta. Za rok sa most ‘dvihne‘ približne 1000-krát. Ak chcú lode prejsť pod mostom, musia to oznámiť deň vopred. Veže majú výšku 65 metrov. Denne po moste prejde vyše 40 tisíc ľudí a maximálna rýchlosť pre motoristov je 32 km/h.
Dĺžka: 244 metrov
Výška: 65 metrov
Le Pont du Gard, Nîmes, Francúzsko
Akvadukt v južnom Francúzsku cez rieku Gardon bol postavený za čias starovekého Ríma približne v rokoch 40-60 n.l. Most Le Pont du Gard je súčasťou 50 km dlhého akvaduktu, ktorý slúžil na prepravu vody z prameňa rieky Eure pri mestečku Uzès do mesta Nemausus (dnešné Nîmes). Denne priviedol akvadukt do mesta približne 20 tisíc m3 vody. Mesto Nîmes bolo rímskou kolóniou a vďaka bohatej histórii je obľúbeným cieľom turistov. Nachádza sa tu najzachovalejšie koloseum vo Francúzsku. Pont du Gard je s výškou takmer 50 metrov najvyšší rímsky akvadukt a v roku 1985 bol zapísaný do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Most sa skladá z troch poschodí, v hornom poschodí tiekla voda a je prekryté kamennými doskami, ktoré zabraňovali znečisteniu vody zo vzduchu. Spodné poschodie dnes slúži ako most. Most je postavený z vápencových kvádrov, pričom niektoré vážia až 6 ton. Pont du Gard je jedna z najväčších turistických atrakcií Francúzska.
Dĺžka: 275 metrov
Výška: 48,8 metrov
Zdroj: https://en.wikipedia.org
I don’t think the title of your article matches the content lol. Just kidding, mainly because I had some doubts after reading the article. https://accounts.binance.com/ka-GE/register-person?ref=OMM3XK51
I am a student of BAK College. The recent paper competition gave me a lot of headaches, and I checked a lot of information. Finally, after reading your article, it suddenly dawned on me that I can still have such an idea. grateful. But I still have some questions, hope you can help me.